Główne zadania Zakładu
- prowadzenie badań naukowych (PSM),
- organizowanie i prowadzenie kształcenia studentów sekcji nauczycielskich w IF UJ (PTŚN),
- techniczna obsługa zajęć dydaktycznych prowadzonych w salach wykładowych IF UJ, ustawianie pokazów fizycznych do wykładów, rozwijanie bazy i metodyki pokazów fizycznych klasycznych i pokazów wspieranych komputerem (PPF),
- kontakty ze szkołami, udział w imprezach popularyzujących fizykę.
PRACOWNIA SPEKTROSKOPII MÖSSBAUEROWSKIEJ
Główne zagadnienia, którymi zajmuje się w Pracownia Spektroskopii Mössbauerowskiej
Pracownia dysponuje dwoma torami pomiarowymi, nisko i wysokotemperaturowym do prowadzenia kompleksowych pomiarów mössbauerowskich w szerokim zakresie temperatur 5,5 – 1000 K oraz stanowiskiem do przygotowania próbek – absorbentów z możliwością weryfikacji stopnia absorpcji przygotowywanej próbki.

Na podstawie otrzymanych parametrów oddziaływań nadsubtelnych i modelu teoretycznego przeanalizowano proces reorientacji spinów, który ma wpływ na makroskopową anizotropię magnetyczną w badanych związkach oraz skonstruowano diagramy uporządkowań spinowych. Przeprowadzono pomiary serii związków nanoferrytowych – spineli odwróconych typu: Co1-xZnxFe2O4 i CoFe2-xCrxFe2O4 itp. Sporządzono opis procesu relaksacji w badanych seriach związków, wyznaczono częstotliwości relaksacji w funkcji temperatury i podano stopnie odwrócenia spinelu. Badano również minerały Reibeckit z gromady krzemianów, gdzie sprawdzano stosunek Fe2+/Fe3+ w zależności od wygrzewania w warunkach tlenowych i beztlenowych.
PRACOWNIA TECHNICZNYCH ŚRODKÓW NAUCZANIA
Główne zagadnienia, którymi zajmuje się Pracownia Technicznych Środków Nauczania
• ćwiczenia demonstracyjne z metodyki nauczania fizyki;
• ćwiczenia z dydaktyki fizyki;
• ćwiczenia z metodyki nauczania przyrody;
• wykorzystanie komputera do wspomagania doświadczeń pokazowych (system COACH) – (instrukcje do ćwiczeń);
• przygotowywanie wspólnie ze studentami filmów dydaktycznych;
• udostępnianie Encyklopedii Doświadczeń Pokazowych (600 pokazów ze wszystkich klasycznych działów fizyki);
• gromadzenie zestawów demonstracyjnych dla studentów sekcji nauczycielskiej przyrody w szkole podstawowej;
• projekty dydaktyczne “high – tech” jak to działa” – studenckie opracowania na temat fizycznych podstaw działania nowoczesnych przyrządów;
• techniczne środki nauczania;
• gromadzenie podręczników dla szkół i nowinek dydaktycznych;
• prace magisterskie i licencjackie związane z doświadczeniami pokazowymi i pomiarowymi.
PRACOWNIA POKAZÓW FIZYCZNYCH

Główne zagadnienia, którymi zajmuje się Pracownia Pokazów Fizycznych
• techniczna i multimedialna obsługa zajęć dydaktycznych prowadzonych w salach wykładowych WFAIS UJ;

• rozwijanie bazy doświadczeń pokazowych z fizyki wykorzystywanych podczas wykładów i zajęć popularnonaukowych;
•opracowanie materiałów pomocniczych i instrukcji do doświadczeń pokazowych;

• przygotowanie i realizacja filmów dydaktycznych;
• działalność popularyzatorska.
NJAWAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIA
• Opracowanie diagramów fazowych dla szerokiej grupy związków typu Er2-xRxFe14B i korelacja uzyskanych wyników z modelem Yamada-Kato;
• Opracowanie metody otrzymywania parametrów pola krystalicznego dla związków typu R2Fe14B na podstawie temperatur reorientacji momentów magnetycznych;
• Przygotowanie 30 grup doświadczeń przy wykorzystaniu komputerowego systemu COACH;
• Przygotowanie i realizacja edukacyjnego projektu FENIKS z udziałem około 7 tys. uczniów;

• Realizacja przez Pracownię Pokazów Fizycznych programu wyjazdów do szkół z prezentacjami doświadczeń pokazowych dla około 30 tys. uczniów;
• Publikacja dwóch skryptów Doświadczenia Pokazowe z Fizyki.